Térkövezés, térkövező
Egy szakszerű térkő lerakásnak következtében a térburkolat időtálló lesz és terhelésre sem fog megsüllyedni. Lássunk ennek a lépéseit:
A folyamat a helyszín kiválasztásával és kimérésével kezdődik. Ezt követően ki kell ásni a térkövezendő terület alapját. Felszíntől lefelé kell mérni. Humuszos és agyagos talajnál 40-50 cm, szilárdabb talajnál elegendő 30 cm, kizárólag gyalogos használatnál pedig 20 cm szükséges.
Az alap kiásása után a talaj tömörítése ajánlott és ezt követően ki kell bélelni geotextillel.
Ezután fel kell tölteni az alapot a teherhordó réteggel. Ezt 0-20 mm-es murvával szakszerű megtenni mert nagyon erős és vízelvezető. Fontos, hogy zúzott kőből és poros legyen ez az anyag. Ez azért fontos, mert a zúzott kövek és a por rendkívül erősen össze tudnak állni és egységet képezni. Feltöltés után alaposan le kell vibrálni lapvibrátorral.
Ezt követően betonszegélyt kell lehelyezni betonágyba. Nem javasolt műanyag gyorszegélyből készíteni, mert az a tapasztalat, hogy nem elég erős és nem tartós.
A betonszegély lehelyezése után rá kell még tölteni a 0-20 mm-es murvából a teherhordó rétegre, hogy elérjük a megfelelő szintet. majd ismét le kell vibrálni.
Ezután jöhet az ágyazó réteg a levibrált teherhordó rétegre. Fontos, hogy ez is vízáteresztő anyag legyen. Nem lehet homok sem túl poros anyag. A legszakszerűbb a 2-4 mm szemcseméretű zúzott mészkő, szaknyelven "zizi". Autóbeállóknál vagy nagyobb terhet hordozó felületeknél csak a zizit javasolt ágyazó rétegnek. Gyalogos használatra szánt területeken elegendő a 0-4 mm sóder. Ennek kisebb a teherhordó képessége. Az ágyazó réteg szintjének kialakításánál ügyelni kell arra, hogy a ráhelyezendő térkő 1 cm-el legyen feljebb a szegélykő tetejétől, ugyanis a végén a térkő levibráláskor 1 cm-t fog még süllyedni.
Az ágyazó réteg tükör simára húzása után el lehet kezdeni ráhelyezni a térköveket. A térkő mintázata az esetek többségében tetszés szerint választható, de van, amikor a gyártó előír vagy javasol mintázatot, ami szerint rakni kell az adott követ.
A térkő lehelyezése után lapvibrátorral még egyenletesre kell vibrálni a felületet. Fontos, hogy a lapvibrátor aljára gumilapot kell helyezni, mert máskülönben összetöri a térkövet.
Ezután
már csak kvarchomokkal be kell söpörni a fugákat és fel kell tölteni a
hézagokat. Ez azért fontos, mert így válik teljesen egységessé és
teherbíróvá. Ettől tudnak a térkövek oldalai teljes felületükön egymásba
kapaszkodni.
Munkáink során sajnos sok rosszul elkészített térkő burkolással találkozunk. A teljesség igénye nélkül lássunk pár gyakori hibát, ami garantáltan a térkővel burkolt terület meghibásodásához, megsüllyedéséhez vezet:
A leggyakoribb hiba, amit kivitelezéskor elkövetnek, hogy a térkőre lehulló csapadék elvezetése nem megfelelő. Ez a probléma abból ered, hogy a felületnek nincsen megfelelő lejtése. (Ez min 2% kell legyen.) Amennyiben a felület lejtése megfelelő a csapadék egy része lefolyik a térkőről egy része pedig a fugákon keresztül beszivárog a térkő alá. Sajnos sokszor a térkővel burkolt felület alapját betonból készítik el. Ez azért nem ajánlott, és nem szükséges, mert így a fugákon keresztül beszivárgott víz ott marad a térkő alatt. A víz nem tömöríthető ezért eső után amikor rááll az autó a kerék nyomvonal alatt megsüllyed a térkő, körülötte pedig megemelkedik. Beton helyett megfelelő vízelvezető rétegrendet kell kialakítani.
További gyakori hiba, amikor nem megfelelő mélységű alapot ásnak ki és emiatt nem lesz kellőképpen teherbíró a térkövezett felület. Ez is a térkő megsüllyedéséhez vezet.
A rosszul megválasztott anyag, szintén problémához vezet. Miből nem szabad teherhordó réteget kialakítani? Sitt, betontörmelék, apró (5 mm-től kisebb szemcsenagyságú) ömlesztett anyag. Teherhordó rétegnek nem javasolt a sóder sem. Azért nem, mert a sóderben megtalálható kavicsok gömbölyded formájúak és ezek nem tudnak egymásba kapaszkodni tömörítéskor és emiatt nem lesz kellően szilárd a teherhordó réteg.